f l y f i s h i n g . p l 2024.04.20
home | artykuły | forum | komis | galerie | katalog much | baza | guestbook | inne | sklep | szukaj
Bieżące informacje
Pstrąg i Lipień nr 42
KRÓLEWSKI PORADNIK WĘDKARSKI Z INDII Z XII W.

Jednym z najważniejszych źródeł do poznania dziejów wędkarstwa w świecie jest fragment induskiej księgi Manasollasa z XII w., w której jest opis połowu na wędkę, jako formy rozrywki. To źródło, pokrytę grubą warstwą historycznego kurzu i ukryte w trudnodostępnym oraz rzadko czytanym czasopiśmie w Europie, jest nieznane szerszemu kręgowi osób piszących o dziejach wędkarstwa, gdyż w żadnej ze znanych mi prac nie jest ono cytowane.
Mała Wisła 1
2020-10-14
test
San Zwierzyń-Hoczewka
2013-07-12
Warunki bardzo dobre
OS Dunajec
2014-08-12
warunki dobre ale nie idealne
Łowisko Pstrągowe Raba
W katalogu FF
IMGW
Stan wód
Niezbędny każdemu wędkarzowi "na rozjazdach"

Flyfishing.pl
Reportaże:
Studeny Potok

autor: Marek Jarecki, opublikowane 2002-07-16

Wielkie odkrycie dokonane przez Pana Maćka z Ustronia okazało się dla mnie i towarzyszy wielką przygodą. Pierwszy raz usłyszałem o tej wodzie wiosną 2001 r. Jak wspomniałem wyżej od Pana Maćka.

To co usłyszałem o Studziennym Potoku przyprawiło mnie o dreszczyk emocji , już widziałem jak wyciągam piękne lipienie i spasione potokowce ,neopreny obmywa mi dzika tatrzańska woda a wokół widok Oravskiej Magury i Skorusińskich Wierchów. Jakże blisko mam nad ten dziki zakątek okazało się dopiero w lipcu.
W końcu jakoś wygospodarowałem czas i BUS Andrzeja powiózł nasze cztery wędkarskie dusze na Słowację .Droga okazała się krótka ok. 30 minut z Ujsół przez przejście Glinka -Novot ,lecz opłacenie licencji okazało się trudniejsze gdyż sklep w Namestovie otwarty był od 9.00 a dla nas być w tym momencie nad wodą to i tak było za późno .

Z trudem przeczekaliśmy 2 godziny by usłyszeć ,że licencje na wody górskie sprzedają strażnicy rybaccy w Tvrdosinie i Niżnej.
Kupiliśmy licencje w Niżnej dopiero ok. 10 byliśmy nad wodą i przekonaliśmy się ,że Pan Maciek nie owijał w bawełnę.
Woda ,która rwała okrągłe otoczaki i pieniła czystą wodę okazała się najtrudniejszą w mym wędkarskim życiu, W miejscu gdzie sięgała do kolan była w stanie mnie przewrócić .
Zaczęliśmy wędkowanie około 1 km. Od ujścia do Oravy w górę ,powyżej hodowli pstrągów. Jest tam próg kamienny z ujęciem wody dla tej hodowli. Wszyscy poszli łowić w dół , ja zacząłem powyżej progu na nimfę imitację chruścika.

Pierwsze minuty nie przyniosły brań a widziałem tam spore stado lipieni dlatego założyłem brązowego kiełża .
Wtedy się zaczęło branie za braniem ,lipienie były krótkie 20 do 30 cm. I całkiem inne od naszych -jasne i bez typowych gwiazdek na bokach, lecz ich ilość i waleczność ...
Idąc w górę ok. 250 m. Dotarłem do naturalnego progu o stromych brzegach którego nie sposób było ominąć więc musiałem zawrócić .Na tym odcinku miałem kilkadziesiąt ryb ,głównie lipieni ,pstrągi były bardzo obżarte (Dwa zabrane żołądki pełne miały czarnych kiełży).

Gdy dotarłem do samochodu okazało się że Stasiu dostał pięknego potoka na 45 cm. Złapał go imitację strzebli.
Pozostali także zarejestrowali niesamowitą ilość lipieni. Postanowiliśmy coś zjeść i odpocząć ,każdy z nas podziwiał piękno tego cieku i całkowity brak muszkarzy.
Przy kolejnych wyjazdach nikogo tam nie spotkaliśmy (poza strażnikami którzy częściej niż nasi pilnują tej urokliwej krainy).
Następnie zdecydowaliśmy zbadać odcinek poniżej Habovki . Tam więcej niż lipienia było potokowca .Zauważyłem też dziwną rybkę pływającą stadami lecz całkiem czarną ,okazała się zwykłą strzeblą lecz o znacznie ciemniejszym ubarwieniu.
Studzienny Potok nazywany też przez miejscowych Sudena Voda lub Zimna Voda dostarczył nam podczas tego pierwszego wypadu uczucia dzikości , ukochanego dla wielu samotnego wędkowania oraz takiego rybostanu jaki ma być w każdym górskim strumieniu.

Najbliższą wodą którą można porównać do "Studeny" jest Białka Tatrzańska , Pan Maciek ,który pamięta Białkę z przed wielu lat powiedział ,że tak Ona wyglądała lecz nigdy wyglądać nie będzie. Nad Sudzienny Potok wracam do dziś ,samotnie lub z kolegami lecz zawsze ciepło się robi pod sercem gdy widzę tę najpiękniejszą w Oravie wodę. Następnym razem opiszę Oravę 1 ,2 i 3.

P.S. Licencje i tzw. Rybarsky listok można kupić w Namestovie w sklepie wędkarskim lub u strażników (adresy i telefony w sklepie).
Opłaty wynoszą : 1 dzień 300 sk i 170 sk R.L.
1 tydzień 800 sk i 170 sk.R.L.
Roczna na wszystkie wody 4000 sk i 3000 sk R.L.
Sezon na Oravie zaczyna się : górskie od 16.04 do 31.08
Nizinne od 01.06 do pierwszych lodów.
Pozostała część roku to wszechobecny zakaz wędkowania ,który jest tam bardzo przestrzegany.
Wymiary ochronne :
Pstrąg potokowy 25 cm.
Pstrąg tęczowy 25 cm.
Lipień 30 cm.
Dozwolone tylko sztuczne muchy na odcinkach górskich .
Wolno łowić na trzy muchy, lecz tylko jedną złotogłówkę.