f l y f i s h i n g . p l 2025.12.24
home | artykuły | forum | komis | galerie | katalog much | baza | guestbook | inne | sklep | szukaj
FORUM  WĘDKARSTWA  MUCHOWEGO
Email: Hasło:
Zaloguj automatycznie przy każdej wizycie:
Jeśli jeszcze się nie zarejestrowałeś: Załóż konto

Ostani post! Temat: Odp: Do ZO Krosno - powrót do starych przepisów?. Autor: trouts master. Czas 2025-12-23 21:33:48.


poprzednia wiadomosc Odp: Zatrucie Dunajca w Zakopanem. : : nadesłane przez Leszek (postów: ) dnia 2003-03-19 21:10:17 z *.rzeszow-pilsudskiego.sdi.tpnet.pl
  Panie Stanisławie proszę sobie przeczytać poniższe.
Burmistrz Nowego Targu serią błędnych decyzji spowodował zagrożenia życia mieszkańców miasta.
Przynajmniej od 25 lutego w nowotarskich wodociągach płynie woda zagrażająca zdrowiu i życiu ludzi. Zawiera Clostridium perfringens, bakterie z grupy coli i coli typu kałowego. Nie wolno jej pić, nie można jej używać do mycia, prania. Można - spłukiwać toalety. Zatruta woda dostała się do sieci wodociągowej ponieważ źle pracuje podległa burmistrzowi stacja uzdatniania wody.
- Clostridium perfringens
jest to tzw. bakteria wskaźnikowa. Jej obecność mówi o tym, że doszło do skażenia odchodami ludzkimi i zwierząt stałocieplnych - wyjaśnia dr Zbigniew Hałat, epidemiolog, były Główny Inspektor Sanitarny Kraju. - Obecność Clostridium w sieci wodociągowej mówi o tym, że zawiodły systemy filtracji i uzdatniania wody. Samo Clostridium nie stanowi największego zagrożenia. Ono wskazuje, że w tej wodzie mogą być groźniejsze wirusy, bakterie, pasożyty, lamblie.
Ryzyko jest ogromne.
Mieszkańcy Nowego Targu o skażeniu wody dowiedzieli się dopiero 5 marca.
O stopniu skażenia wody i zasadach postępowania mieli się dowiedzieć się z komunikatu burmistrza Marka Fryźlewicza następującej treści: "W związku z decyzją z dnia 5 marca 2003 r. Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Nowym Targu stwierdzającą, że WODA NIE NADAJE SIĘ DO SPOŻYCIA, apeluje się do mieszkańców miasta Nowego Targu o korzystanie z wody ze studni publicznych i źródła z ogrodu kościoła Św. Katarzyny do czasu odwołania komunikatu. (Woda w sieci wodociągowej znajduje się ze względu na potrzeby jej płukania)."
To jedyna
- i do tego błędna - oficjalna informacja dla mieszkańców miasta.
Prof. dr hab. Jerzy Bralczyk z Zakładu Retoryki i Języka Mediów Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego nie ma wątpliwości, że posługujący się językiem polskim, po przeczytaniu komunikatu "woda nie nadaje się do spożycia" nie będą poinformowani, że mają się w tej wodzie nie myć. Jest to dla niego oczywiste. Spożywanie oznacza jedzenie i picie. /patrz komentarz prof. Bralczyka/
Język urzędników
Rita Lech-Jóźwiakowska, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nowym Targu wyjaśnia, że w decyzji nie mogła użyć innego sformułowania, ponieważ nie istnieje w prawie żadne inne pojęcie - jest tyko woda do spożycia.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 19 listopada 2002 obliguje Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej do informowania konsumentów o jakości wody w sposób ogólnie przyjęty na danym terenie. - Do wszystkich szkół, przedszkoli, placówek, zakładów korzystających z sieci wodociągowej wysłaliśmy decyzję oraz uzasadnienie - podaje Rita Lech-Jóźwiakowska. Uzasadnienie zawiera informację o bakteriach, które zawiera woda, o tym, że stanowi zagrożenie zdrowia i życia oraz, że nie wolno z niej korzystać. Taką informację otrzymał również - zgodnie z rozporządzeniem - burmistrz. Komunikat przez niego wydany nie zawiera tych informacji. Burmistrz doszedł do wniosku, że mieszkańcy mają obowiązek domyśleć się, co miał na myśli. Myli się. /patrz "Burmistrz naraża mieszkańców"/
Burmistrz ściemnia
Podczas sesji Rady Miasta, która odbyła się w środę 5 marca, burmistrz bagatelizował sprawę i twierdził, że skażenie wody w Nowym Targu spowodowane jest awarią oczyszczalni ścieków w Zakopanem. Nie ma żadnych dowodów, że tak się stało.
- To bezpodstawne pomówienia - oburza się Marek Kabaciński, prezes SEWiK w Zakopanem.
Zresztą, skąd pochodzą bakterie to
[/b]sprawa drugorzędna.[/b]
Zatruta woda, skądkolwiek by się nie wzięła, nie miała prawa wpłynąć do sieci wodociągowej.
- Skażenie powinno być wykryte wcześniej, zanim woda trafiła do sieci wodociągowej - tłumaczy dr Bożena Krogulska, kierownik Pracowni Mikrobiologii Sanitarnej Wody z Państwowego Zakładu Higieny w Warszawie. - Przy prawidłowej eksploatacji w stacji uzdatniania wody zanieczyszczenia powinny zostać zatrzymane na filtrach i w procesie koagulacji.
- Z awariami oczyszczalni ścieków mamy do czynienia na terenie całego województwa małopolskiego. W ciągu mojej 20-letnie praktyki nigdy jednak nie zdarzyło się coś takiego, aby awaria oczyszczalni ścieków spowodowała skażenie wody w całej sieci wodociągowej, w dodatku na terenie miasta
odległego o ponad 20 km
- dodaje Leszek Sebesta, Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w Krakowie.
- Nie wykluczam, że Zakopane spowodowało zanieczyszczenie rzeki. Rzeki, nie wodociągu - konkluduje Sebesta. - W Jordanowie nigdy nie doszło do skażenia wody w wodociągu, chociaż często mamy do czynienia ze skażeniem Skawy.
- Ja nie wskazuję, że winnym jest Zakopane - tłumaczy Wojciech Kniotek, dyrektor Miejskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji. - Jest jednak duże prawdopodobieństwo, że awaria w oczyszczalni w Zakopanem ma związek ze skażeniem wody w Nowym Targu. Jak mam się odnieść do stwierdzenia, że zawiodły systemy filtracji i uzdatniania wody? Jeśli chodzi o system uzdatniania wody,
zgodzę się. Zawiodły.
Jeżeli chodzi o filtrację, nie. Stacja jest przygotowana do pobierania wody III klasy czystości, a nie pozaklasowej. Gdyby były podwójne filtry: piaskowe i węglowe, prawdopodobnie moglibyśmy uniknąć skażenia. Stacja został uruchomiona w 1961 roku. Budynki i zbiorniki pochodzą z lat 60-tych.
Nie robią nic
O tym, że woda wodociągach jest zatruta służby sanitarne wiedzą od 27 lutego. Od tej pory nie zrobiono nic, żeby zatrucie zlikwidować. Dlaczego? Władze miasta nie wiedzą co robić. Nie ma żadnego planu działania na wypadek takiej katastrofy, nie ma narzędzi zwalczających skażenie.
Metody dezynfekcji, nad którymi zastanawiał się dyrektor Kniotek to lampy ultrafioletowe i dwutlenek chloru. Ta druga metoda wydaje mu się skuteczniejsza. Naświetlanie lampami nie dezynfekuje sieci wodociągowej, która w Nowym Targu została skażona. Instalacja do dezynfekcji dwutlenkiem chloru ma zostać przywieziona do Stacji Uzdatniania Wody w Szaflarach najprawdopodobniej w najbliższy poniedziałek 17 marca. Po 18 dniach od wykrycia skażenia. - Efekt powinien być już po 24 czy 48 godzinach - twierdzi dyrektor Kniotek. Dezynfekowanie dwutlenkiem chloru ma trwać trzy miesiące. Przez pierwszy miesiąc mają być stosowane większe dawki. Jeśli metoda się sprawdzi, być może będzie dalej stosowana.
Nikt nic nie wie
- "Co nam grozi po spożyciu skażonej wody?" - o to najczęściej pytają mieszkańcy - twierdzi Janusz Barnaś, p.o. komendanta Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej w Nowym Targu, członek Miejskiego Zespołu Reagowania. - Co mamy odpowiadać? Wszyscy wiemy tyle samo. Powołany do kierowania akcją zwalczania skażenia Sztab Kryzysowy - na którego czele stoi burmistrz Fryźlewicz - nie przewidział konieczności przeprowadzania akcji informacyjnej. Bo i po co. W urzędzie ma własną, czystą studnię.
Bożena Kulig

Kardynalne błędy burmistrza
1. Brak planu działania podległych mu służb sanitarnych w sytuacji kryzysowej.
2. Zwlekanie z decyzją o ogłoszeniu komunikatu o skażeniu wody.
3. Źle sformułowana informacja na temat skażenia wody.
4. Decyzja o dostarczaniu skażonej wody do sieci wodociągowej, mimo zagrożenia zdrowia i życia mieszkańców.
5. Brak zainteresowania życiem codziennym i zdrowiem mieszkańców.

Do sądu ich
Wodociągi mają dostarczać wodę spełniającą normy określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia. To ich obowiązek, nie przywilej. Nie robią tego - do sądu ich.
Burmistrz ma dbać o bezpieczeństwo mieszkańców. Nie robi tego - jak wyżej.
Jeśli tego nie robią, każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka została mu wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie organu władzy publicznej.
- Kiedy konsument kupuje towar, użytkując go, powinien czuć się bezpiecznie - podkreśla dr Zbigniew Hałat, twórca Stowarzyszenia Ochrony Zdrowia Konsumentów. - Każdego konsumenta chronią ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny i ustawa z 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów Konsumenci mogą dochodzić swoich praw na drodze sądowej.
Wszyscy konsumenci mogą zgłaszać się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów, Ewy Barczuk-Kałat. /Starostwo Powiatowe w Nowym Targu, Al. Tysiąclecia 35, tel. 26-670-34/

Paragrafy, o które potyka się burmistrz Nowego Targu
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny
(Dz. U. Nr 88, poz. 553)
Rozdział XX
Przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu
Art. 165.
§ 1. Kto sprowadza niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia wielu osób albo dla mienia w wielkich rozmiarach:
1) powodując zagrożenie epidemiologiczne lub szerzenie się choroby zakaźnej albo zarazy zwierzęcej lub roślinnej,
2) wyrabiając lub wprowadzając do obrotu szkodliwe dla zdrowia substancje, środki spożywcze lub inne artykuły powszechnego użytku lub też środki farmaceutyczne nie odpowiadające obowiązującym warunkom jakości (...)
podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
§ 2. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie,
podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
§ 3. Jeżeli następstwem czynu określonego w § 1 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12.
§ 4. Jeżeli następstwem czynu określonego w § 2 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r.
o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
Art. 12.
5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest obowiązany do regularnego informowania mieszkańców o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

Ustawa z 15 grudnia 2000 r.
o ochronie konkurencji i konsumentów
Dział IIIa
Zakaz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
Rozdział 1
Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów
Art. 23a.
2. Za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów uważa się w szczególności (...), naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483)
Art. 68.
1. Każdy ma prawo do ochrony zdrowia.
(...)
4. Władze publiczne są obowiązane do zwalczania chorób epidemicznych i zapobiegania negatywnym dla zdrowia skutkom degradacji środowiska.
Art. 74.
1. Władze publiczne prowadzą politykę zapewniającą bezpieczeństwo ekologiczne współczesnemu i przyszłym pokoleniom.
2. Ochrona środowiska jest obowiązkiem władz publicznych.
3. Każdy ma prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska.
4. Władze publiczne wspierają działania obywateli na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska.
Art. 76.
Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Zakres tej ochrony określa ustawa.
Art. 77.
1. Każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka została mu wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie organu władzy publicznej.
pozdrawiam
Leszek


  [Powrót do Forum] [Odpowiedz] [Odpowiedz z cytatem]    
 
Nadawca
Data
  Odp: Zatrucie Dunajca w Zakopanem. [0] 20.03 10:33
       


Copyright © flyfishing.pl since 1999
FlyFishing.pl is maintained by Taimen.com - international fly-fishing shop and Taimen.pl - Polish fly-fishing shop