Lobby “regulatorów” rozpoczęło ZA PIENIĄDZE POLSKICH I UNIJNYCH PODATNIKÓW UŚMIERCANIE RZEK I POTOKÓW. Pod hasłami ochrony przeciwpowodziowej - ze środków, między innymi, SAPARDU, Phare odbudowa oraz kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego w wysokości 250 mln Euro - trwa obecnie niszczenie rzek i potoków.
Tytułem wzięcia kredytów z EBI było usuwanie szkód powodziowych. Tymczasem duża część tych środków jest wydawana na destrukcyjne regulacje naturalnie płynących rzek. W wielu rejonach kraju zrealizowano lub planuje się wiele takich inwestycji.
(patrz załączony spis części tych planów)
Inwestycje te polegają na przekształceniu naturalnych meandrów rzecznych z roślinnością nabrzeżną w proste lub wyprostowane cieki- kanały, bez roślinności z brzegami obsypanymi kamieniem lub faszyną. Nazywa się to – o ironio – proekologicznymi rozwiązaniami. Jedyny “pozytywny” skutek tych działań, to dochody firm melioracyjnych realizujących takie przedsięwzięcia.
Negatywy są bezdyskusyjne:
a) kompletna dewastacja przyrody, w tym zniszczenie siedliska większości gatunków ryb (rzeka z płaskim dnem, bez kryjówek dla ryb i miejsc dla ich tarlisk to martwa rzeczna pustynia).
b) zwiększenie zagrożenia powodziowego, wbrew deklaracjom, które stoją u podłoża tych działań – przyśpieszenie spływu wód i skrócenie biegu rzek zwiększa ewentualną falę powodziowa i obniża zdolności retencyjne dorzecza.
c) rzekoma poprawa stosunków wodnych - w rzeczywistości najczęściej przesuszanie gleb.
d) mniejsza zdolność samooczyszczania oraz nasilone zjawisko erozji, co może powodować zagrożenia dla istniejących już obiektów technicznych.
Inwestorzy i Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej lub Wojewódzkie Zarządy Melioracji stosują często prawne wybiegi, aby uniknąć konsultacji tych projektów. Unikają uzyskiwania pozwoleń na budowę i wymaganych prawem ocen oddziaływania na środowisko oraz opinii wojewódzkich konserwatorów przyrody pod pozorem prowadzenia “pilnych działań przeciwpowodziowych”, “udrażniania i konserwacji rzek” lub “na zgłoszenie remontu”.
Niepokojem napawa także w tym kontekście torpedowanie utworzenia projektowanych obszarów sieci NATURA 2000 w dolinach średnich i dużych rzek (m.in. Bóbr, Bug, Ilanka, Nysa Kłodzka, Odra, Pilica, Wisła) oraz na obszarze zbiorników zaporowych (np. zbiorniki: Głębinów, Jeziorsko, Mietków, Nysa, Turawa). W efekcie zredukowano liczbę planowanych ostoi blisko o połowę. “Ukrywanie” naszych walorów przyrodniczych naraża Polskę na dotkliwe sankcje finansowe ze strony Unii Europejskiej.
Nie negujemy potrzeby wykonania uzasadnionych prac, mających uchronić życie i mienie ludzkie przed bezpośrednim zagrożeniem. Jednak wydanie milionów złotych na dewastację niewielkich rzek i potoków nie ma nic wspólnego z usuwaniem tego zagrożenia. Wręcz przeciwnie – “wyprostowane” i “wyczyszczone” koryta rzeczne znacznie szybciej odprowadzają wodę do głównych cieków, co potęguje falę wezbraniową i sprawia, że ewentualna powódź wyrządza jeszcze większe szkody!
Sprzeciwiamy się nieracjonalnemu wydatkowaniu środków podatników polskich i europejskich na działania dewastujące resztki naturalnych rzek i potoków w Polsce.
Dzieje się to w sytuacji konieczności podjęcia niezbędnych działań ratujących finanse publiczne i ograniczających często ważne społecznie wydatki państwa.
Domagamy się w trybie pilnym kontroli przez wicepremiera Jerzego Hausnera procesu wydawania pieniędzy z kredytu EBI, Phare, Sapardu i budżetu na ten cel. Apelujemy o zatrzymanie nieracjonalnych, szkodliwych inwestycji oraz włączenia uzyskanych oszczędności do planu naprawy finansów publicznych.
Sprawa ta budzi wzburzenie nie tylko środowisk przyrodniczych i wędkarzy ale również wielu samorządowców i pracowników administracji państwowej.
Domagamy się przestrzegania następujących zasad w organizacji tego typu prac,
a docelowo w przepisach prawa:
Wszystkie inwestycje ingerujące w naturalne koryta rzek z powodów przeciwpowodziowych:
1. Muszą podlegać ocenie, czy celu tych działań nie można osiągnąć innymi, tańszymi sposobami.
2. W przypadku, gdy należy je podjąć, muszą podlegać obowiązkowej ocenie oddziaływania na środowisko.
3. Wszelkie wycinki roślinności nadbrzeżnej przy rzekach powinny być obowiązkowo konsultowane z wojewódzkim konserwatorem przyrody.
4. Prace ingerujące w koryto rzeki muszą być wcześniej poddane konsultacjom społecznym min. z Polskim Związkiem Wędkarskiego oraz lokalnymi ekologicznymi organizacjami pozarządowymi.
Domagamy się zatrzymania wszystkich rozpoczętych i planowanych inwestycji regulujących stosunki wodne na rzekach i poddania ich ocenom oddziaływania na środowisko!
Zieloni 2004
Rada Krajowa
Załącznik – zebrane przez nas przykłady niecelowych działań lub projektów:
– Wisła od źródeł do Goczałkowic (odpowiedzialny RZGW oddział w Pszczynie)
– Białka Lelowska (dopływ Pilicy) – 6 km rzeki zostało wtłoczonych do rury!
– Żebrówka za 2 mln zł ze środków SAPARDU, została kompletnie zniszczona!
– Wieprz Dobryniów – Trawnik, okolice Woli Skromowskiej
– Rzeka Widna - wypływa z Jeseników i wpada do Jeziora Nyskiego – wcześniej
woda kryształowa, pełno pstrągów i lipieni – przekształcona w kanał. Zniszczono 3km
rzeki, która na odcinku 200 metrów przepływała w odległości 100 metrów od dwóch gospodarstw.
– Potok górski w Goworowie przekształcony w kamienna rynnę
– Stobrawa, odcinek Bąków- Kluczbork
Planowane do zniszczenia w najbliższym czasie :
Jura Krakowsko – Częstochowska :
1.Krztynia - 5 km odcinek Siamoszyce – Pradła oraz Bonowice- góra rzeki
2.Pilica Szczekociny - Koniecpol 12 km
3.Białka Lelowska
Województwo Dolnośląskie :
1.Bóbr – okolice Wojanowa
2.Biała Lądecka k.Radochowa
Województwo Śląskie :
I. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach:
1. Regulacja potoku Leśnica na dł ok 3,6 km w gminie Brenna - etap ustalania przez wojewodę warunków prowadzenia robót w trybie art. 41 a ustawy o ochronie przyrody.
2. Potok Barujec - planowana regulacja
3. Rzeka Wisła - w trakcie prac wykonywanych po zgłoszenie “ remontu”
II. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie:
1. Regulacja potoku Koszarawa na dł ok 4 km w gminie Jeleśnia - etap
wydawania przez wójta Gminy Jeleśni decyzji o warunkach zabudowy i
uzgodnienia jej z wojewodą.
2. Regulacja potoku Żabniczanka na dł ok 3 km w gminie Węgierska
Górka - etap wydawania przez wójta Gminy Węgierska Górka decyzji o warunkach
zabudowy i uzgodnienia jej z wojewodą.
3. Regulacja potoku Leśnianka w gminie Lipowa i żywiec - brak
dokładnych danych
4. Regulacja potoku Ujsoły na dł ok 1 km w gminie Rajcza - etap
wydawania przez wójta Gminy Rajcza decyzji o warunkach zabudowy.
5. Regulacja potoku Wieśik na dł ok 5 km w gminie Radziechowy Wieprz -
etap wydawania przez wójta Radziechowy Wieprz Górka decyzji o warunkach
zabudowy
6. Regulacja Rzeki Soły na dł ok 1 km w gminie Radziechowy Wieprz
(powyżej mostu)- wykonano bezprawnie po zgłoszeniu “remontu”
Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Warszawie Oddział w Ciechanowie :
1.Topielica - roboty budowlane ogłoszony przetarg nieograniczony na remont koryta rzeki
bezprawnie po zgłoszeniu “remontu”
Województwo Pomorskie :
1.Łupawa – zabudowa hydrotechniczna rzeki w związku z planowanymi inwestycjami - ośrodkiem tuczu pstrąga wraz z stawami karpiowymi i małą elektrownią wodną w miejscowości Poganice-Żochowo
2.Słupia
Województwo Warmińsko- Mazurskie
1.Maruska.
KRÓLEWSKI PORADNIK WĘDKARSKI Z INDII Z XII W.
Jednym z najważniejszych źródeł do poznania dziejów wędkarstwa w świecie jest fragment induskiej księgi Manasollasa z XII w., w której jest opis połowu na wędkę, jako formy rozrywki. To źródło, pokrytę grubą warstwą historycznego kurzu i ukryte w trudnodostępnym oraz rzadko czytanym czasopiśmie w Europie, jest nieznane szerszemu kręgowi osób piszących o dziejach wędkarstwa, gdyż w żadnej ze znanych mi prac nie jest ono cytowane.